هشدار به زنان باردار درباره ی ارتباط مصرف گوشت قرمز با ابتلا به دیابت

زنان باردار و زنانی که قصد بارداری دارند باید رژیم  غذایی خود را طوری تنظیم کنند که خطر ابتلا به دیابت بارداری در آنها کاهش یابد.

 محققین دانشگاه Adelaide's Robinson Instituteمی گویند: شواهد روزافزونی  دال بر ارتباط مصرف گوشت  قرمز و افزایش میزان شیوع  دیابت بارداری در بین زنان باردار مشاهده می شود.

در گزارشی که در مجله ی پرستاری توسط فیلیپا میدلتون ارائه گردید به آخرین تحقیقات بین المللی درباره ی ارتباط مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده  توسط زنان حتی قبل از بارداری وتأثیر آن بر افزایش قابل توجه ابتلا به دیابت بارداری اشاره شده است.

به گفته ی میدلتون : چندین گزارش در مورد افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 با افزایش مصرف گوشت قرمز ارائه شده است و درحال حاضر تعدادی  از تیم های تحقیقاتی  در سراسر جهان نشان داده اند که مصرف گوشت قرمز با دیابت بارداری مرتبط می باشد. درحالیکه این اخبار نگران کننده و هشدار دهنده است اما دارای برخی  نکات مثبت  نیز می باشد. آخرین  تحقیقات  در آمریکا  نشان می دهد که مصرف ماهی و گوشت ماکیان سبب افزایش خطر ابتلا به دیابت  بارداری  نمی شود  و مصرف بیشتر سبزیجات و پروتئین های غیر گوشتی سبب کاهش این خطر می شوند. برای مثال، مصرف نصف وعده ی سروینگ از مغزهای سالم (گردو،فندق، بادام) سبب کاهش خطر ابتلا به دیابت بارداری به میزان  40 درصد می شود.

میدلتون می گوید: اگر چه ارتباط بین مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده با دیابت  بارداری هر روز بیشتر تقویت می شود اما هنوز محققین از مکانیزیم این تأثیر بی اطلاعند .

 او معتقد است: برای درک بهتر علت  این ارتباط واقدامات لازم برای تغییر رفتارها، شیوه ی زندگی و تغذیه در پیشگیری از ابتلا به دیابت بارداری و دیابت نوع 2 هنوز باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود.

 بر اساس شواهد فعلی، زنان باردار و زنانی که قصد  باردار شدن دارند باید مقادیر بیشتری سبزیجات پروتئینی ، آجیل های مغذی ، ماهی و مرغ به جای گوشت قرمز مصرف کنند.

ماماها، متخصین  تغذیه  و سایر متخصصین که با مراقبت های بارداری سروکار دارند می توانند به زنان برای ایجاد تغییرات تغذیه ای به امید کاهش نتایج معکوس بر مادر و نوازد کمک کنند .

 منبع : www.medicalnewstoday.com/releases/270157.php

مترجم: ماندانا فرخی نیا